פגסוס – נבחרת הרובוטיקה של בית הספר "רעות לאמנויות", זכתה במקום הראשון בתחרויות האזוריות על פתרון חדשני בעבודת חקר, העפילה לתחרות הגמר הארצית שם זכתה במקום השני בפרס המחקר.
אלפי בני ובנות נוער, הצטופפו על מושבי הפלסטיק של היכל הספורט ביד-אליהו, מרותקים למשחק בין שתי הקבוצות שעל הפרקט. היה זה משחק הגמר של תחרות ה FLLהארצית.
רובם המכריע של הצופות והצופים היו בעצמם חברי קבוצה או מבוגרים שסייעו לקבוצות במהלך העונה – כמאמנים מתנדבים. הנוכחים באולם לבשו מדי נבחרת ססגוניים של אחת מהקבוצות המתמודדות. העידוד לקבוצות המשחקות היה קולני, אך למרבה ההפתעה – מנומס ומפרגן.
התלהבות הצופים, תרועות המנצחים ודמעות המפסידים לא רמזו שעל המגרש שיחקו… רובוטים.
תוכנית FLL – First Lego League – תוכנית בשיתוף חברת LEGO, לכיתות ד'-ט', נוסדה בשנת 1989 בארה"ב, ע"י הממציא היהודי דין קיימן – הידוע בעיקר בהמצאת הסגווי (Segway) ומשאבת האינסולין. התוכנית הוקמה מתוך רצון להוביל שינוי תרבותי שבמהלכו ייחשפו יותר ילדים ובני-נוער לחינוך טכנולוגי. השאיפה של קיימן הייתה לתת השראה לצעירים לשאוף להיות "גיבורי מדע וטכנולוגיה", כך שירצו להיות מדענים ומהנדסים מובילים.
כשהציעו לי לפתוח את קבוצת פגסוס באשכול הפיס "רעות לאמנויות" בחודש נובמבר 2017, תחילה נרתעתי, מהסיבה שאני מכירה את התוכנית וחששתי שהזמן הקצר לא יאפשר להגיע לתחרות באופן מכבד במיוחד בבית ספר לאמנויות בו לתלמידים מחויבויות רבות אחרות.
בזכות השקעה בלתי מתפשרת ובעבודת צוות מעוררת השראה, העפילה נבחרת פגסוס בתום התחרויות האזוריות – בו זכתה הקבוצה בפרס ראשון בקטגוריית הפיתרון החדשני, לגמר הארצי, שם זכתה כאמור במקום השני בפרס המחקר מתוך 55 נבחרות.
את הנבחרת הובילו המנטורים: דליה גודמן, מנהלת אשכול הפיס, עודד ולנסי, אביה לנסקי ושגיא ויינשטיין, תלמיד יב מתנדב מקבוצת גלקסיה, בית ספר הריאלי.
לאורך התהליך הקבוצה קיבלה תמיכה ועזרה מהנהלת בית הספר: גלית גרנות המנהלת הכללית, שרית קן דרור, מנהלת חט"ב ויפה פלג סגניתה.
אז למה דווקא תחרות רובוטיקה?
- רובוט הינו מוצר מורכב, המשלב בין אלמנטים מדיסציפלינות טכניות שונות: תוכנה, מכניקה, אלקטרוניקה, פיסיקה, עיצוב, ייצור ועוד. כך התלמידים נחשפים ולומדים תחומים שונים בלמידה עצמית.
- התחרות דורשת בניית אסטרטגיה שמתוכה מתפתחת ראייה מערכתית, למידה נושאית ותפקוד ממשי גבוה.
- העבודה נעשית במסגרת קבוצה, תוך עבודת צוות. משתתפי התוכניות לומדים על בשרם את היתרונות והקשיים בעבודת צוות, ומתרגלים אותה, הלכה למעשה.
- התלמידים לומדים ומתרגלים עמידה בזמנים ומיומנויות ניהול פרויקטים.
- יצירתיות – בתחרות מוגדר רק האתגר – בעיה שאין לה פתרון יחיד. כל קבוצה נדרשת להשתמש בידע וביצירתיות כדי להגיע לפתרון משלה. צורת התנהלות זו דומה לנדרש בחיים הבוגרים ובעבודה בתחומי ה STEM.
למידה מבוססת פרויקטים (PBL): תוכנית FLL אינה כוללת סילבוס. מדי שנה ניתנים אתגרים חדשים, הזהים לכל הקבוצות בעולם, ועל כל קבוצה לפתור את האתגר שקיבלה לפי הבנתה. היעדר הסילבוס הפורמלי מקנה למשתתפים הזדמנויות נפלאות ליוזמה לימודית עצמאית. עיקר הלימוד נעשה מתוך דחף ותשוקה פנימיים ומתוך צורך עצמי.
התלמידים מפתחים מיומנויות נוספות כגון: עמידה בפני קהל, הנהגת עמיתים ושיפור יכולות הביטוי בכתב ובעל-פה. המתמודדים המשתתפים מציגים מול שופטים ובוחנים, אספקטים שונים בפעילות באופן ברור ותחת מגבלות זמן.
באתגר העונה – "מים", נבחרת פגסוס, פיתחה חממה אישית, בסביבה אורבנית בעלת שני עקרונות מקיימים:
- עיבוי מים על גג החממה מהאטמוספרה תוך חיקוי מירקם כנפי החיפושית הנמיבית החיה במדבר וקוצרת ערפל על כנפיה בשעות הבוקר המוקדמות המספק לה מים למחייתה.
- אחסון המים שניגרו מגג החממה בתאים בצורת משושים בדפנות החממה בהשראת חלת דבש של כוורת דבורים.
על פיתוח החממה תוך שיתוף מומחים בתחומים שונים קיבלה הנבחרת את הפרס.
החוויה העצומה והמעצימה מביאה את חברי הנבחרת למסקנה שיש לפתוח קבוצות FLL נוספות ברחבי העיר חיפה. הנכם מוזמנים להצטרף לאתגר הבא!
כתבה: דליה גודמן, מנהלת אשכול הפיס "רעות לאמנויות"