ניגודים – יצירת גשרים ע"י עיצוב

פרויקט בגרות לכיתות יב' – שנה"ל תשע"ז 2016/17

המילה הנגשה עלתה בשנים האחרונות בעיקר בהקשר של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים הדורשות התייחסות או חקיקה מטעם הממסד על מנת שתוכלנה להשתלב בחברה – ואולם המילה "הנגשה" היא מילה המתאימה מאוד גם לתפקידו של המעצב ולכן אימצנו אותה לפרויקט זה.בפרויקט הגמר שלהם נתבקשו תלמידי יב' להנגיש צד אחד עבור צד השני, הצד שמנגד – הנגשה ויזואלית/רעיונית.תפקידו של המעצב הוא עיסוק בשיפור פני החברה בה הוא נמצא, אם ע"י עיצוב סביבתי, עיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי או כל עיצוב אחר, מטרתו היא תווך בין המוצר/האובייקט לבין הצרכן, הלקוח, או המשתמש – תיווך זה נשען על דיסציפלינות מעולם העיצוב ההופכות את המעצב לבעל אחריות רבה הן כלפי היצרן והן כלפי הצרכן של המוצר המעוצב.  המטרה בפרויקט הזה היתה איתור קבוצת התייחסות ואת קבוצת ה"נגד" שלה, כלומר שני צדדים לרעיון כלשהו, על כל זוג היה לבחור את הקבוצה הרלוונטית איתה הוא מזדהה וליצור עבורה מיתוג מחודש כדי להנגישה לקבוצת הנגד ממקום של יצירת קשר ורצון לדיאלוג אמיתי.

חשוב לציין כי ה"הנגשה" לא בהכרח מצביעה על קונפורמיזם או התפשרות –  הרעיון הוא ליצור תדמית מחודשת. שימו לב שההגדרה היא "הנגשה" ולא בהכרח שכנוע.

הפרויקט הוגש לבגרות בפני בוחנת חיצונית של משרד החינוך בתאריך 26/3 לראשונה במתכונת של הגשה זוגית – ואלו הם:

פרוותיים

סיאנה ווליצקי ואופק זוהר

חברת אימוץ אשר ממחישה למעוניין לאמץ את חווית האימוץ הטובה ביותר, החברה מתאימה למאמץ את סוג הכלב או החתול המושלם בשבילו והמטרה היא בעצם להפחית ולמנוע נטישה של כלבים וחתולים ברחוב.

FREELINE

נועם אקרמן וגעש שמילוביץ

חנות אופנה קונספטואלית המציגה את סגנון החיים של העובד השכיר לעובדי פרי-לנס (עובדים עצמאיים). העובדים הם גם מעצבי האופנה המעצבים את הביגוד שנמכר בחנות. כך המעצבים מקבלים מסגרת קבועה של עבודה תוך שמירה על החופש היצירתי שלהם.

שעטנז

אור דוידזון ויובל לנצמן

הפרויקט עוסק בנושא דמות הישראלי החדש העולה מתוך הריסות השסע העדתי. שעטנז היא תנועת נוער אשר פועלת למען יצירת חברה שווה בפן העדתי. יוזמת הנוער נקראת:

"נוער בונה מציאות"- מציאות חדשה בישראל.

 FREAK SHOW

שלי וילינסקי וענבל גרמן

מגזין חדש העושה שימוש בתמונות של "אנשים אמיתיים" לעומת המגזינים בהם משתמשים בתמונות מעובדות. הרעיון מאחורי הפרויקט הוא בחינה של המושג יופי “מעובד” מול המציאות, דימוי הגוף כפי שהוא נתפס על ידי הצרכנים, הקוראים והציבור, לבין תפיסתו על ידי המדיה.

דת חדשה: אתאיזם

איתי שדה

דת חדשה שמטרתה להנגיש ערכים אלטרנטיביים לאנשים דתיים ולא דתיים.

ההגדרה של אתאיזם היא אי אמונה בכוח עליון או ישות אלוהית, אבל אין זה  אומר שלא צריך להאמין בשום דבר אחר. הדת תעסוק באמונה בתחומי המדע והמחקר, ותיתן לאנשים דתיים ולא דתיים משהו אלטרנטיבי להאמין בו.

המורים המלווים בפרויקט:

 

ליאורה קוריס: ציור, רישום, איור, ארגון פורטפוליו ועבודה עיונית

דליה זוהר: עיצוב מוצר ועיצוב אריזה

אבירם בן שושן: טיפוגרפיה

יגאל באום: ריכוז פרויקט גמר, עיצוב במחשב וניהול קונספט

פרוותיים – צילומים: שגיא ששון, הילה שץ, המגמה לצילום
שעטנז – צילומים: שגיא ששון, המגמה לצילום